27 Ağustos 2007 Pazartesi

'Köylü internetten ne anlar'ı dinlemedi, kurduğu sitenin hedefi dünya liderliği

Girişimcilerin yeni adresi tarım internet siteleri oldu. Tarımsal içerikli internet siteleri kuran girişimciler, üreticinin en büyük derdi olan pazarlamaya çözüm bulmaya çalışıyor.

İnternet siteleri tarım sektörünün de gözdesi oldu. Sektörün en büyük eksikliğinin pazarlama olduğunu fark eden girişimciler, "köylü internetten ne anlar" savlarına aldırmayıp birer birer internet siteleri kurmaya başladı. Tarımsal içerikli internet siteleri üreticinin ürünü ile alıcıyı buluşturmayı hedefliyor. Siteler, pazarlamanın dışında üreticilere eğitim hizmeti de veriyor.
Girişimcilerin internet üzerinden yürüttüğü ticaret hacmi milyar dolarlarla ifade ediliyor. Avrupa'da online alışverişte 40 milyar euro harcanıyor. Avrupa Birliği (AB) Araştırma Fonu'nun açıkladığı verilere göre e-ticaret 2010 yılına kadar ulaştırmadan yazılıma, pazarlamadan depolamaya kadar 20 milyon yeni işkolu yaratacak. Şimdiden sadece ABD'de 80 milyon kişi ek bir işe ihtiyaç duymadan yalnızca internet üzerinden ticaretle para kazanıyor. Türkiye'de de kurumsal ve bireysel anlamda bu tür girişimlerin sayısı son yıllarda artmaya başladı. Türkiye'de e-ticaret hacminin 200 milyon doları aştığı belirtilirken AC Nilsen'in yaptığı araştırmaya göre internet kullanıcılarının yüzde 84'ü alışveriş yapmadan önce mutlaka ürün ve hizmetleri internet üzerinden araştırıyor. Uzmanlar bu hızla devam ederse Türkiye'nin e-ticaret hacminin birkaç yıl içinde milyar dolarlara ulaşacağını belirtiyor. Bu pazar içinde tarımsal ürünlerin payı ise henüz çok düşük bir yüzde ile ifade edilse de sunduğu potansiyel girişimcilerin dikkatinden kaçmıyor.

Tarımsal pazarlamayla yeni kulvar
24 yaşında genç bir girişimci olan Tülin Akın, üç yıl önce Akdeniz Üniversitesi Korkuteli Meslek Yüksekokulu’nda henüz öğrenciyken kurduğu www.tarimsalpazarlama.com adlı site ile tarım sektöründe yeni bir kulvar açtı. Akın şu anda, ayda 50 bin YTL ciro yapan, 200’ü yabancı olmak üzere 20 bine yakın üyesi olan ve her gün en az 6 bin kişinin ziyaret ettiği profesyonel bir sitenin yöneticisi. Bir buçuk ay önce kurduğu dış ticaret departmanı ile de dünyanın en çok tercih edilen tarımsal pazarlama sitesi olmayı hedefliyor. Bir aylık bir geçmişe rağmen, Hollanda’dan Rusya’ya, İsrail’den Gürcistan’a kadar pek çok ülkeden firmalar Akın’ın kurduğu site üzerinde buluşarak tarımsal ürün alıp satıyor.
“Biz bu işe başladığımızda farklı bir şey olsun istedik. Girişimcilik, risk alarak farklılık yaratmaktır” diyen Tülin Akın “Bizim kurduğumuz site bu işe adını verdi. Sektörde önemli bir sorunu farklı bir yöntemle hallettiğimiz gibi başkaları için de istihdam ortamı yaratıldı” diyor. Akın'ın en büyük hedefi ise uluslararası düzeyde bir site olmak. Bunun için ilk adımları attıklarını ve şirket bünyesinde dış ticaret departmanı kurduklarını söyleyen Akın, "Bu siteyi kurduğum zaman da yaptığım şeye olmayacak bir şey gözü ile bakılıyordu. 'Neden olmasın' dedim ve bugünlere kadar geldik. Şimdi hayalim dünyanın herhangi bir ülkesindeki çiftçinin sabah kalktığı zaman bakma ihtiyacı duyduğu ilk sitelerden biri olmak. Güney Afrika'daki ürünle Hollandalı çiftçiyi buluşturmak " diyor. Akın tarimsalpazarlama.com sitesinin İngilizce yayınına başladıklarını, bir süre sonra diğer dillerde de sitenin güncelleneceğini söylüyor.

Tarım FM internet yayınına başlıyor
Akın kısa bir süre öğrenciyken gerçekleştirdiği radyo projesini de hayata geçirdi. Birkaç gün önce site üzerinden deneme yayınlarına başladıklarını söyleyen Akın, bir ay sonra, hasattan paketlemeye, tohum nasıl kullanılmalıdan pazarlama yöntemlerine kadar geniş alanda Tarım FM'in çiftçilerin hizmetinde olacağını belirtiyor. Şimdilik sadece müzik yayını yapılan radyo bir ay içinde aktif hale gelecek. Tüm faaliyetlerini internet üzerinden hallettikleri için radyonun da bu kapsamda hizmet vereceğini belirten Akın, eğer talep gelirse ileride normal radyo yayınına geçebileceklerini belirtiyor.

Hiç yorum yok: