9 Eylül 2010 Perşembe

Gizli Müşteri

ABD ve Avrupa´da yıllardır kullanılan ´casus müşteri´ uygulaması Türkiye´ye de geldi. Bu konuda dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan HS Brands, Türkiye ofisinde 5 yıl içinde 100 bin öğrenci ve ev hanımını ´gizli müşteri´ olarak iş sahibi yapmayı hedefliyor. Şirketin Üst Yöneticisi Tom Mills, zincir mağazalarla çalışmak istediklerini aktardı.

Restoran ve gıda şirketleri başta olmak üzere hemen her sektörden zincir mağazalar, casus müşteriler yoluyla denetleniyor. Bu konunun profesyonelleriyle anlaşan firmalar, gizli müşterilerden gelen değerlendirme raporlarıyla eksikliklerini görüp kendilerine çekidüzen veriyor. ABD ve Avrupa´da sıklıkla başvurulan bu yöntem Türkiye´ye geldi. ABD´nin en büyük müşteri araştırma şirketleri arasında yer alan HS Brands, Türkiye´de de hizmet vermeye başladı. Şirket, ´casuslarını´ öğrenci ve ev hanımlarından seçiyor. Mağaza ve restoranlarda alışveriş edip otellerde kalan gizli müşteriler ayda 500-700 dolar arasında da para kazanıyor.

HS Brands´ın Üst Yöneticisi (CEO) Tom Mills, Amerika´da kamu kurumlarının bile denetim şirketlerinden yardım aldığını belirterek, "Düşük gelirliler için sunulan devlet imkânlarının başkaları tarafından (çalışanlar-müşteriler) istismar edilmesini önlemek için Amerika´nın SSK´sı bile bizimle çalışıyor." dedi. Mills, istismar şeklini anlatırken şu örneği verdi: "Amerikan hükümeti, madde bağımlılarını ev sahibi yapabilmek için doktor gözetiminde özel programlar hazırlıyor. Hasta olmayanlar da ucuz konut için doktorlardan sahte raporlar almak gibi kanuni olmayan yollara başvuruyor. Gizli müşteriler ise, bu tip kanunsuz işlemleri tespit ederek kaçakları engelliyor. Amerika´da, toplu taşıma ve askerî alanlarda bile buna benzer denetim yolları kullanılıyor." Türkiye´de ise bu işe özel sektörle girdiklerini vurgulayan Mills, Türkiye´de Akbank, HSBC, Teknosa ve Migros gibi kurumların münferit olarak bu tarz çalışmalar yaptığını kaydetti.

HS Brands, Türkiye´de GNC sağlık ürünleri zinciri ile de çalışmış. Günlük 5-50 dolar arasında ücretle görev yapan ´gizli müşteriler´ tecrübelerini şirkete aktarmış. GNC´nin Amerika´da da müşterileri olduğunu dile getiren Mills, yaptıkları denetimlerde bazı şubelerin kanun dışı ürün sattığını tespit ettiklerini ve bunların kapatıldığını anlattı. Hindistan ise, müşterileri olan LG ve Sony gibi firmaların fiyat ve hizmet kalitesindeki farklılıklarını öğrenmek için kendileriyle çalıştığını söyledi.

Beş yılda Türkiye´nin en büyük işverenlerinden biri oluruz

HS Brands´ın Türkiye Üst Yöneticisi (CEO) Haluk Bilge, Türklere yabancı olan ´gizli müşteri´ kavramının kısa sürede yaygınlaşacağını ifade etti. Bilgi, görev verecekleri öğrenci ve ev hanımlarının aylık 500-700 dolar arası ek gelir sağlayacağını kaydetti. Amerika´daki şubelerinde 1 milyondan fazla kişiyle çalıştıklarını vurgulayan Bilge, "5 yıl içinde Türkiye´nin en fazla istidam yapan işvereni olacağız. İlk yılda 50 bin, 5 yılın sonunda da 100 binden fazla kişiyle çalışmayı hedefliyoruz." dedi. Haluk Bilge, yaygın bayi ağlarının denetlenmesi konusunda ülkeye yeni bir boyut kazandıracaklarını bildirdi. Amerika´da çok yaygın hale gelen sektör artık gizli müşterilerin sadece masraflarını karşılıyor. Gıda zinciri ya da otel ziyaretine gidenlerin harcamaları karşılanırken Türkiye´de gizli müşterilere masrafların dışında işbaşına ayrıca para ödenecek. Sektörün Amerika´da 4,5 milyon gizli müşteriye ulaştığını kaydeden Haluk Bilge, 1,5 milyar dolarlık işkolunun önümüzdeki 10 yılda 20 milyar dolarlık hacme ulaşacağını sözlerine ekledi.

Kaynak: ZAMAN - SERKAN ŞAHİN - İSTANBUL

Hiç yorum yok: