13 Kasım 2010 Cumartesi

Evde çalışan kadınlara verilen krediler

N.K(47 yasinda, 3 çocuk annesi, dul; Istanbul'da oturuyor; evinde nikah sekerleri hazirliyor)

N.K. 8 yillik evliyken esini kaybetti. Esi arabasiyla denize uçtugu ve bulunamadigi için banka hesaplarina uzun bir süre erisemedi. 3 çocugu vardi ve ailesinin destegi ile ayakta kalmaya çalisti. Ama sinirsel olarak çok yipranmisti; sürekli ilaç tedavisi ve terapi görüyordu. Sürekli agliyor, kolundaki titremeler geçmiyordu. En sonunda doktor kendisine bir ugras bulmasi gerektigini söyledi. “Ailemdeki en beceriksiz insan bendim. Dügme bile dikemezdim. Aslinda iktisat okumustum ama esim çalismami istememisti. O yüzden hiçbir becerim yoktu. Sürekli agladigim için evden çikip bir kursa da gidemiyordum. Ben de kardesimi kursa gönderdim. O kursta ögrendiklerini gelip evde bana gösteriyordu. Önce kumas boyama ile basladik. Ama gözyaslarimi durduramadigim için zorla 1-2 parça yapabiliyordum. Maddi durumum çok kisitli oldugu için ana renkleri alip ara renkleri onlari karistirarak elde ediyordum. Kumas olarak kocamin gömleklerini kesip kullaniyordum.” Nursen daha sonra cam boyama, ebru, batik, küp boyama yapmayi ögrenmis. Daha sonra bahçeden topladigi çiçekleri kurutup küpleri süslemeye baslamis. “Islerim yavas yavas begenilmeye basladi; siparis almaya basladim. Almanya'dan gelen bir akrabamiz size dügün hediyesi alamamistim deyip bir Singer makine hediye etti. Onunla piko, çeyizlik, bohça yapmaya basladim. Sonra yavas yavas dügün hazirliklari, kina keseleri, nikah sekeri derken çesitleri bayagi arttirdim. Dekorasyon dergilerinden dügün organizasyon sirketlerinin telefonlarini alip hepsini aradim. 3 sene sonra birisi beni geri aradi. Masa örtülerini diktirmeye basladilar. Derken nikah sekerlerini de bana yaptirmaya basladilar. Ben de mahalledeki bütün kadinlari organize ettim. Kim neyi yapabiliyorsa ona göre onlara da is verdim.” Nursen bu arada Maya'yi da gittigi bir toplantida duymus. Singer makine yetmemeye baslamisken 2004 yili mayis ayinda bir grup kurmus ve 4 arkadas Maya'dan kredi almislar. “Ben aldigim para ile yeni bir makine aldim; çiçek aldim. Ikinci kredi ile de ikinci bir makine aldim. Maya olmasaydi islerimi bu kadar büyütemezdim; bundan sonra alacagi kredi ile de bilgisayarli bir dikis makinesi alacagim. Zaten evi atölyeye çevirdik. Daha da büyütecegiz.”

Hiç yorum yok: